Veelgestelde vragen.

We proberen zoveel als mogelijk te beantwoorden, maar mocht je vraag er  toch niet tussen staan: Neem dan contact met ons op via de contact pagina.

verzekering

  • Wat is het ‘eigen risico’ bij een huurautoverzekering?De meeste huurautoverzekeringen dekken niet alle kosten bij schade. Als huurder moet je een vast bedrag zelf betalen. Dat bedrag noemen we het ‘eigen risico’. Stel het eigen risico is € 1000,- en de schade bedraagt € 1.345,- Dan betaal jij € 1000,- en de verzekering betaalt de rest. Met onze verzekering is je eigen risico gedekt. In het voorbeeld betaal je dus niets. Uiteraard als je je houdt aan onze heldere voorwaarden voor zorgvuldig gebruik.
  • Waarom zou ik een Eigen Risico Autohuur verzekering afsluiten bij Asured en niet bij het verhuurbedrijf?Voordelige premie. Onze verzekering heeft een scherpe premie en is in de meeste gevallen een stuk voordeliger.
    Uitgebreide dekking. Verhuurbedrijven bieden meestal alleen dekking bij schade. Wij dekken het eigen risico ook bij diefstal van de auto, verlies van sleutels, een lekke band en schade die ontstaat bij de diefstal van bagage. 

    Ook verzekerd bij gebruik deelauto. Alleen bij Asured ben je verzekerd bij autohuur én bij het gebruik van deelauto’s. Wereldwijd, bij alle verhuurbedrijven en autodeelplatformen.
  • Wat is de premie van de Asured Eigen Risico Autohuur Verzekering?€ 6,99 per dag 
of tijdelijk € 115,50 per jaar (inclusief 21% assurantiebelasting). Wij rekenen geen poliskosten. De keuze is aan jou.
  • Welke voorwaarden zijn er voor het afsluiten van de Eigen Risico Autohuur verzekering van Asured?Je hebt een geldig, internationaal erkend rijbewijs.

    Je woont officieel in het Koninkrijk der Nederlanden.

    Je bent gemachtigd de auto te huren en te besturen.

    Je voldoet aan alle voorwaarden van de huur- of autodeelovereenkomst.

    Je bent ouder dan 21 jaar oud.
  • Waarvoor ben ik gedekt?Bekijk de complete dekking van je verzekering in de verzekeringskaart.
  • In welke landen is de Eigen Risico Autohuur verzekering van Asured geldig?Je bent wereldwijd verzekerd met uitzondering van de landen met een negatief reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
  • Mag iedereen zomaar de huur- of deelauto besturen?
Nee, allereerst moet degene die de verzekering afgesloten heeft, altijd als hoofdbestuurder worden genoemd in de huurovereenkomst.
  • Hoe vaak kan ik een auto huren met een jaarpolis?Zo vaak als je wil. Er is geen maximum aan het aantal keren dat je een auto mag huren. Zo lang de huurperiode per keer maximaal 31 dagen is.
  • Dekt de Eigen Risico Autohuur verzekering van Asured ook het verlies van sleutels?Ja, we dekken sleutelverlies. Tot € 500,- per schadegeval voor het vervangen van verloren of gestolen sleutels. Inclusief de kosten van het slot en de slotenmaker. 


    Bij de meeste verhuurbedrijven is dit niet verzekerd en betaal je ongeveer € 350,- als je de sleutels kwijt bent.
  • Wat is de dekking als ik sleutels in de auto laat liggen?
Onze verzekering dekt de kosten wanneer de auto is afgesloten en de sleutels erin liggen. Let op: veroorzaak je schade bij het openen of proberen te openen van de huurauto? Dan valt dat niet onder de dekking. Dat geldt ook als die schade is veroorzaakt door een slotenmaker.

dekking

  • Zijn de banden, ruiten, dak en chassis van de huurauto gedekt?Ja, wij dekken onopzettelijke schade en diefstal. Dat is inclusief schade aan ruiten, banden, dak en bodemplaat. Deze onderdelen zijn vaak niet inbegrepen bij een Afkoop Eigen Risico Autohuur verzekering van een verhuurbedrijf.
  • Welke kosten zijn gedekt bij het tanken van de verkeerde brandstof?
Wij vergoeden de kosten van het legen van de tank, de extra reiskosten en kosten voor het wegslepen van het voertuig. Reparaties aan de motor of aanverwante onderdelen vallen niet onder de dekking. 


  • Dekt mijn verzekering mijn eigen risico als ik op safari ga?
Nee, dit valt niet onder de verzekering. Dat geldt ook voor andere avontuurlijke tochten, races, rally’s, tests, snelheidstesten of ritten op motorsportcircuits. 


  • Wanneer wordt een claim afgewezen?
Lees de polisvoorwaarden voor het complete antwoord op deze vraag. Hieronder vind je een samenvatting van de belangrijkste punten. De verzekering vergoedt niet in de volgende gevallen:

    - Als niet jij als huurder, maar iemand anders voor de schade aansprakelijk is.

    - Als de schade door een andere partij wordt vergoed. Bijvoorbeeld op een andere verzekering.
    - Als de schade wordt veroorzaakt door oorlog of terrorisme. 

    - Bij schade tijdens het rijden buiten de openbare weg (off-road). 

    - Als de premie niet vóór de schademelding is betaald.

    - Bij schade veroorzaakt door een bestuurder onder invloed van alcohol of drugs. 

    - Bij schade veroorzaakt door frauduleuze, illegale of criminele handelingen. 

    - Als de schade is veroorzaakt door een bestuurder die niet is gemachtigd door het verhuurbedrijf. 

    - In geval van schoonmaakkosten of interieurschade die niet door een aanrijding is veroorzaakt.
  • Wat houdt ‘dekking kosten levering van het voertuig’ in. Stel dat de bestuurder(s) plotseling in ziekenhuis ligt wanneer de auto moet worden ingeleverd. Dan vergoeden wij het eigen risico bij de kosten voor het terughalen van de auto. Stuur bij de schademelding altijd een medisch attest of een brief van een arts mee om de opname in het ziekenhuis te bevestigen.
  • Moet ik bij autodiefstal aangifte doen?
Ja, je moet bij autodiefstal altijd binnen 24 uur bij de politie aangifte doen. De kopie van de aangifte stuur je mee als je de schade meldt.
  • Dekt de verzekering de kosten voor een vervangende auto bij pech of ongevallen?
Nee, de kosten voor een vervangende auto vallen niet onder de dekking.
  • Geldt de verzekering voor alle auto klassen en modellen? Ja, onze verzekering geldt voor personenauto’s en modellen (tot 9 zitplaatsen en/of een waarde van € 100.000,-). Je kunt dus met een gerust hart je gewenste huurauto kiezen.
  • Ben ik als enige bestuurder verzekerd of kan ik mijn partner meeverzekeren? Je partner is automatisch meeverzekerd indien je partner gemachtigd is bij het autoverhuurbedrijf om in jouw de huurauto te rijden.
  • Welke landen en verhuurbedrijven zijn uitgezonderd? Geen, wij bieden een wereldwijde dekking bij elk autoverhuurbedrijf en autodeelplatform.

betalen-annuleren-verlengen

  • Zijn er verbogen kosten?Bij Asured heb je geen verborgen kosten, alle premies zijn inclusief 21% assurantiebelasting. En we rekenen geen poliskosten.
  • Op welke manier kan ik bij jullie betalen?Betalen kan met creditcard. Wij accepteren VISA en Mastercard.

  • Geldt er een bedenktijd?Ja. Sluit je een dagpolis af, dan kan je die vóór de ingangsdatum kosteloos opzeggen. Je krijgt dan de volledige premie terug. Je bent dan niet verzekerd geweest. Sluit je een jaarpolis, dan kun je die binnen 14 dagen na het afsluiten kosteloos opzeggen. Je krijgt dan de volledige premie terug. Je bent dan niet verzekerd geweest.
  • Wanneer eindigt de dekking?Als de bedenktijd is verlopen, kun je de verzekeringen niet meer opzeggen. De verzekeringen lopen daarna automatisch aan het einde van de verzekerde periode af. 


  • Wordt een jaarpolis automatisch verlengd?
Nee. Je jaarpolis loopt na 1 jaar af. Als je wilt kun je de verzekering na 1 jaar tegen de dan geldende voorwaarden verlengen.
  • Wanneer kan ik het beste voor een dagpolis kiezen en wanneer voor een jaarpolis? Met een jaarpolis kun je een ongelimiteerd aantal auto’s huren. Ben je niet van plan om meer dan 16 dagen een auto te huren, dan kun je een dagpolis overwegen. Let wel: dan geldt de dagpolis uitsluitend voor één huurovereenkomst.

beleid

  • Kan ik alle typen huurauto’s verzekeren?
Onze verzekering dekt de meeste personenauto’s. Uitgezonderd zijn: aanhangwagens, caravans, kampeerwagens, vrachtwagens, industriële voertuigen, motorfietsen, bromfietsen, motorfietsen met een lage cilinderinhoud, vrijetijdsvoertuigen, stacaravans, minibussen en auto’s die afwijken van de fabrieksspecificaties omdat ze zijn aangepast.


  • Kan ik een dagpolis afsluiten als de huurperiode al begonnen is?Nee dat kan niet. De ingangsdatum en einddatum van een dagpolis dienen altijd hetzelfde te zijn als de ingangsdatum en einddatum van de huurovereenkomst.
  • Moet ik het elke keer aan Asured doorgeven als ik een auto huur of een deelauto gebruik? Nee, je hoeft dit niet te melden. Geef wel altijd de gegevens door bij een schademelding.

schade

  • Met wie moet ik contact opnemen bij pech, pechhulp of een ongeval?
Volg bij pech of een ongeval altijd de aanwijzingen van het verhuurbedrijf op. Zij behandelen de schade. Verzekeraar betaalt achteraf aan jou het eigen risico terug. Verzamel altijd bewijs van de schade. Maak foto’s en vraag het verhuurbedrijf om een schaderapport, de ondertekende schikking (indien van toepassing) en de factuur van de reparatie(s).
  • Wat moet ik doen bij een ongeval?
Bel het telefoonnummer voor assistentie van het verhuurbedrijf. Verzamel altijd bewijs van de schade. Maak foto’s en vraag het verhuurbedrijf om een schaderapport, de ondertekende schikking en de factuur van de reparatie(s). Heb je alle documenten verzameld, meld dan je schade via onze website. Hulp nodig? Onze klantenservice zit voor je klaar.
  • Hoe lang duurt het voor ik mij eigen risico terug heb?
Dat hangt af van een aantal zaken:
    - Het moment dat je de schade meldt.
    - Of je bij het melden alle documenten hebt meegestuurd.
    - De tijd die het verhuurbedrijf nodig heeft om de schade te beoordelen.
    Is de schade gemeld, zijn alle documenten geregeld en is de schade beoordeeld? Dan krijg je binnen 3 werkdagen je geld terug. Het komt voor dat het verhuurbedrijf een bedrag inhoudt in afwachting van de definitieve vaststelling van de schade.
  • Hoe kan ik mijn schade melden? Je kunt je schade snel en gemakkelijk online melden. Verzamel je gegevens (kopie rijbewijs, factuur van de schade, bankafschrift betaalde schade, schaderapport, huurcontract en je polisblad) en vul vervolgens hier het schadeformulier in.

    Schades moeten binnen 30 dagen gemeld worden. Meldingen die later binnenkomen worden niet in behandeling genomen.

contact

  • Hoe kan ik jullie bereiken met vragen over een schademelding?Heb je vragen of twijfels over een schademelding of iets anders? Onze klantenservice helpt je graag verder. Bel ons maandag tot en met vrijdag (behalve op feestdagen), van 9.00 tot 17.00 uur. Of stuur een e-mail naar klantenservice@asured.nl